Stavba definitivního uzávěru plavebního kanálu Troja vstoupila do druhé fáze, která si vyžaduje uzavření a vypuštění kanálu. Tento krok je nezbytný pro realizaci stavebních prací spojených s protipovodňovými opatřeními hlavního města Prahy. Plavební kanál byl uzavřen pro lodní dopravu 1. listopadu 2024 a omezení potrvá šest měsíců.
Součást protipovodňové ochrany Prahy
Projekt s názvem „Celková přestavba a rozšíření ÚČOV na Císařském ostrově, etapa 0008, kompenzační opatření, definitivní uzávěr plavebního kanálu Troja“ je klíčovým prvkem ochrany města před povodněmi. Realizaci stavby zajišťuje Pražská vodohospodářská společnost (PVS) ve spolupráci s Povodím Vltavy. Dodavatelem je sdružení firem STRABAG Water a STRABAG. Investice dosahují výše 163 milionů korun.
„Jedná se o důležitý projekt, který zajistí ochranu klíčové infrastruktury a městských částí při průtoku velkých vod,“ uvedl radní pro infrastrukturu Michal Hroza.
Ekologický dohled a ochrana fauny
Vypouštění kanálu probíhá za přísného ekologického dozoru. Odborníci budou monitorovat výskyt kriticky ohrožených druhů, jako je velevrub malířský. V případě nálezu bude zajištěn jejich přesun na bezpečné místo. Současně proběhne i záchranný odlov ryb a odstranění invazivních druhů, jako je rak pruhovaný.
„Tato opatření reflektují přísné ekologické standardy a zajišťují ochranu biologické rozmanitosti,“ dodal Petr Kubala, generální ředitel Povodí Vltavy.
Postup stavby
První etapa výstavby začala v prosinci 2023 a zahrnovala práce na březích kanálu. Druhá etapa se zaměřuje na stavební úpravy dna a instalaci pohyblivých částí uzávěru. „Cílem je dokončit stavební práce do 30. dubna 2025, kdy bude kanál znovu napuštěn a lodní doprava obnovena,“ vysvětlil Pavel Válek, předseda představenstva PVS.
Uzávěr plavebního kanálu Troja představuje zásadní krok v protipovodňové strategii Prahy a přispívá k bezpečnosti i ochraně městského ekosystému.